Schilderijen

In 1972 ben ik gestart op de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam met een avondopleiding Publiciteit. 4 avonden per week naar school met een leerplichtdispensatie omdat ik 16 jaar was en in die tijd nog steeds leerplichtig. 
Na verhuizing naar Amsterdam (1974) was een vervolg op de Rietveld Academie in Amsterdam wel mogelijk maar niet zinvol. In de reclamewereld van Amsterdam waren de eisen aan het creatief vermogen van een ander niveau dan uit mijn presentatiemap naar voren kwam. Met als gevolg dat ik mijn penselen, pennen en potloden aan de wilgen heb gehangen en een heel ander pad ben ingegaan: boekhouden, financieel management en later IT.

30 jaar later begon het tekenen en schilderen toch weer te kriebelen en ben ik begonnen met het volgen van cursussen (zie Opleidingen & cursussen) om te ervaren of er nog wat creativiteit was achtergebleven en of het ook leuk was. 

En dat is zo. Uiteindelijk ben ik een hobbyschilder die voldoening haalt uit het maken van schilderijen die nogal uiteenlopen van onderwerp.

Portretten blijven voor mij een uitdaging die veel voldoening (kunnen) geven. Vooral als de opdrachtgever de geportretteerde goed herkent in uitdrukking en voorkomen. Het blijft 'magisch' om naast een technische vaardigheid de emotie van herkenning in een portret te kunnen vastleggen.

Naast portretten blijf ik gecharmeerd van fijn kunst schilderijen. Op kleine panelen oude meesters naschilderen of eigen gemengde afbeeldingen maken. Realistisch maar soms in een surrealistische compositie.

Meest recent en nog niet veel gedaan vind ik schilderijen met een vrolijke en kleurrijke dierenafbeelding een leuke variatie als schilderervaring. Nog niet veel gemaakt maar de productie hiervan gaat komen.

Maar ook grotere schilderijen met realistisch werk al dan niet met een magisch tintje (erfenis van de schilderdagen bij Tair Zairov) blijven voldoening geven.

Als laatste staat op mijn verlanglijst om meer impressionistisch te gaan werken. Voor mij (toch nog steeds een boekhouder) blijft het lastig om op een vrije manier om te gaan met kleuren en licht. Maar ook dit gaat komen.